Panamský průplav

sobota 6. 10. 2012

Když se řekne Panama, všem se jistě vybaví slavný Panamský průplav. Ani my jsme si tuhle technickou lahůdku nenechali ujít a navštívili Gatúnská zdymadla.

Průplav byl dokončen Američany v roce 1914 po známém debaklu francouzského stavitele Suezkého průplavu, kterému se nejen že nepodařilo oba oceány propojit, ale díky malárii, žluté zimnici a častým sesuvům půdy tu zahynuly desetitisíce dělníků. Od roku 1914 do roku 1999 patřil průplav a celé jeho okolí USA, které si kolem postavily vojenskou zónu a průplavem pouštěly pouze lodě ze spřátelených zemí. V roce 2000, po dvacetiletém byrokratickém procesu, získala průplav Panama, pro kterou se stal okamžitě nejvyšším zdrojem příjmů státního rozpočtu. Kromě poplatků za použití průplavu vydělává země také na dalších přidružených službách, jako turismus a velké bezcelní obchodní zóny.

Gatúnská zdymadla tvoří bránu do Karibského moře a tedy Atlantického oceánu. Lodě pak proplují jezerem Gatún a dále je na cestě k Pacifiku čekají ještě zdymadla Pedro Miguel a Miraflores. Cesta 80 - ti kilometrovým kanálem jim trvá až 10 hodin. Všechna zdymadla dnes tvoří tři komory a může jimi proplout loď o maximální šířce 32 m a délce 294 metrů.  Denně propluje kanálem 35 - 40 lodí. Dopoledne vždy směrem k Pacifiku, odpoledne směrem k Atlantiku a v noci proplouvají menší lodě oběma směry, protože zdymadla mají vždy dvě sady komor. Průplav dnes zaměstnává 10 000 lidí, z nichž 1600 jsou ženy. Během komentované prohlídky, kterou jsme na Gatúnských zdymadlech absolvovali (5 USD/os, cca 100 Kč), propluly zdymadly dvě lodě. Cena za dopravu se různí podle velikosti nákladu. Jedna loď platila 116 000 USD (2 320 000 Kč) a druhá plně naložená kontejnery pak 408 000 USD (8 016 000 Kč).

Do stého výročí otevření kanálu v roce 2014 má být kanál upraven, aby jím mohly proplouvat ještě větší lodě. Staví se dvě nová zdymadla s novou technologií, kde se bude voda recyklovat, prohlubují se stávající cesty i jezero Gatún. Maximální šířka lodě, která bude moci proplout průplavem se zvýší na 49 metrů, délka na 366 metrů.

Stejně jako v dobách stavby průplavy i dnes je největší hrozbou pro jeho průjezdnost počasí. Když prší hodně, jako například teď v říjnu, voda z jezera se musí odklonit do nedaleké přehrady či úplně zastavit dopravu. Pokud je vody málo, musí se snížit počet proplouvajících lodí.  


Do zdymadla se souká jedna z třiceti sedmi velkých lodí, které dnes proplují průplavem.

Loď je do plavební komory tažena šesti lokomotivami a tlačena remorkérem.

Zdymadlo je už zcela naplněno vodou. V pozadí čínská kontejnerová loď.

Dvojitá vrata zdymadla.


Žádné komentáře:

Okomentovat